Følg prosessen
The Whale blir til
Utforsk
Dette er The Whale
Hold deg oppdatert
Aktuelt
08.11.2022

The Whale presentert på «The International Museum Construction Congress»

Engelsk utstillings-nestor ved internasjonal konferanse i Oslo:

– The Whale er verdens viktigste museumsprosjekt akkurat nå

Mandag 7. november deltok arkitekt Dorte Mandrup og Hanne Strager, utstillingssjef hos The Whale som innledere under konferansen «The International Museum Construction Congress» hos Munch-museet i Oslo. Her ble The Whale presentert for en fullsatt sal. I publikum satt også Phillip Tefft, fra Ralph Appelbaum Associates. Tefft har i 30 år utviklet museer verden over. Han var tydelig i sin tale: – The Whale fortjener å bli realisert nå. Det er verdens viktigste museumsprosjekt.

– Dette er en konferanse der prosjektene som blir presentert er like viktige nasjonale og internasjonale prosjekter. Men det er spesielt et prosjekt, som for meg, skiller seg ut som det viktigste prosjektet jeg vet om akkurat nå – i hele verden. Ikke bare på grunn av alt det står for, men også for måten det blir utviklet på. Følsomheten for lokalsamfunnet, og den globale fortellingen som The Whale representerer imponerer meg, sier Phillip Tefft.

Oppfordrer til handling

– Mitt budskap til deltagerne i denne konferansen – en innflytelsesrik gruppe museumsutviklere på et høyt nivå, ledere og samarbeidspartnere – er følgende: Hvordan kan vi påvirke museumssektoren og hjelpe til slik at The Whale kan bli realisert nå?  Det er viktig. Vi må handle og få til dette prosjektet, sier Phillip Tefft.

Kjenner The Whale godt

Tefft kjenner The Whale godt. Hans team var tidlig inne og bidrog til den første konseptutviklingen av The Whale. Tefft har i dag ingen oppdrag for The Whale. Ralph Appelbaum Associates (RAA) er blant de aller største utstillingsdesignerne i verden med kontorer i New York City, London, Beijing, Berlin, Moskva og Dubai.

Arkitekt Dorte Mandrup (tv), Phillip Tefft fra Ralph Appelbaum Associates, London og Hanne Strager, The Whale. Foto: Svein Spjelkavik.

Prosjektet er støttet av

FOOTER